Jeśli pracownik jest poza miejscem pracy np. z powodu wykonywania pracy zdalnej, przebywa na wyjeździe służbowym albo na urlopie pracodawca nie może w celu przekazania mu jakichkolwiek informacji związanych z pracą, w tym poleceń przekazywać mu drogą telefoniczną, dzwoniąc na jego prywatną komórkę. Dotyczy to także wykorzystania w tym celu prywatnego adresu e-mail pracownika.
Zatem nawet, jeśli pracodawca pozyskał informacje na temat numeru telefonu pracownika lub jego adresu e-mail w procesie rekrutacji nie może z nich korzystać w celu przekazywania informacji służbowych. Wynika to z faktu, wskazane dane osobowe zostały udostępnione przez pracownik wyłącznie w związku z rekrutacją i po jej zakończeniu ich przetwarzanie nie ma podstawy prawnej.
Warto bowiem przypomnieć, że osoba zatrudniona nie ma, zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, obowiązku podawania pracodawcy swojego prywatnego e-maila czy numeru telefonu. Oznacza, to, że pracodawca może wykorzystać dane osobowe pracownika w celach zawodowych wyłącznie na podstawie dobrowolnej zgody pracownika.
Wymaga to formy pisemnej z precyzyjnie określonym celem przetwarzania oraz określeniem okoliczności, kiedy, wyjątkowo, wskazane kanały komunikacji mogą być wykorzystane przez pracodawcę poza godzinami pracy. Co istotne odmowa pracownika na ujawnienie tych danych i wykorzystanie do celów służbowych nie może się łączyć dla niego z żadnymi negatywnymi skutkami. Ponadto pracownik ma prawo w każdej chwili cofnąć udzieloną uprzednio zgodę.
Komentarze