Pandemia wprowadziła nowy model świadczenia usług medycznych tzw. tele porady, które w założeniu stanowią równoważną dla konwencjonalnej metodę leczenia. W konsekwencji , jeśli jesteś niezadowolony z tele porady lekarskiej albo wskutek postawionej podczas wizyty on-line diagnozy doszło do zagrożenia lub pogorszenia stanu zdrowia możesz wystąpić przeciwko leczącemu z pozwem cywilnym.
Termin na wniesienie takiego powództwa wynosi 3 lata. Nie każdy niezadowolony pacjent zdecyduje się na drogę sądową, część z nich będzie dochodzić swoich praw przed innymi organami m.in. w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta, który w okresie ostatnich kilku miesięcy zanotował znaczący wzrost zgłoszonych naruszeń praw pacjentów. Skarżący najczęściej zgłaszali niemożność kontaktu z placówką leczniczą, utrudnienia w rejestracji, niemożność uzyskania pomocy lekarskiej w dniu zgłoszenia pacjenta lub w miarę bliskim terminie i w efekcie pogorszenie stanu pacjenta i wreszcie zastrzeżenia do jakości usług leczniczych świadczonych w w ramach tele porad.
Z perspektywy czasu oceniając funkcjonowanie służby zdrowia w nowej rzeczywistości wydaje się, że można uznać, że pomysł z wprowadzeniem tele porad był nietrafiony. Dla większości bowiem pacjentów usługi w tej formule są wykonywane nieprofesjonalne, powierzchownie lub w sposób zagrażający ich życiu i zdrowiu.
Także wśród samym lekarzy panuje opinia, że udzielenie pomocy lekarskiej w ramach tele porady dużo trudniejsza niż podczas tradycyjnej wizyty ponieważ, wymaga ona od lekarza niezwykłej uważności i skupienia na informacjach uzyskanych od pacjenta. Niestety nie zawsze jest to możliwe z uwagi na np. zmęczenie lekarza, ale też jakość połączenia sieciowego czy też umiejętność opisania stanu przez pacjenta.
Czasami po prostu pewnych rzeczy na temat stanu zdrowia nie można ustalić wyłącznie w czasie rozmowy telefonicznej, a bez tego bardzo łatwo o pomyłkę, która może mieć wpływ na zdrowie i życie pacjenta.
Komentarze