Zgodnie z ustawą z dnia z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2020 r. poz. 287 dalej “Ustawa”) konsument może w terminie 14 dni odstąpić od umowy, która została zawarta w sieci albo poza lokalem przedsiębiorstwa. Warunkiem zwrotu towaru jest dysponowaniem dowodem sprzedaży przedmiotu, którym może być zarówno paragon, faktura, wydruk z konta.
Odstąpienie od umowy jest możliwe także wówczas, gdy towar został rozpakowany np.
w celu jego przymierzenia czy rozpoczęcia jego użytkowania. Skutkiem bowiem “nadmiernego” używania rzeczy, od której zakupu odstępuje kupujący jest możliwość obniżenia przez sprzedającego ceny za zwracany towar.
Warto natomiast przypomnieć, że w niektórych przypadkach zwrot zakupionego on-line czy poza lokalem przedsiębiorcy towaru nie będzie możliwy. Dotyczy to umów m.in. zawieranych w ramach licytacji internetowych, zakupu programów komputerowych czy płyt DVD/CD, o ile doszło do usunięcia ich opakowania zabezpieczającego, sprzedaży rzeczy, które zostały wykonane na indywidualne zamówienie dla konsumenta oraz towarów ulegających szybkiemu zepsuciu czyli np. żywności albo środków medycznych.
Wskazane obostrzenia dotyczą tylko takich sytuacji, w których sprzedaż odbywa się z udziałem konsumenta i przedsiębiorcy, co warto sprawdzić, ponieważ coraz częściej sprzedającym są osoby, które nie mają zarejestrowanej działalności gospodarczej.
Komentarze