Funkcjonująca na rynku swoboda kontraktowa podlega znacznym ograniczeniom w przypadku umów z udziałem konsumentów, którym przepisy zapewniają szczególną ochronę.
W praktyce oznacza to, że firmy pożyczkowe muszą przekazywać klientom w jasny i przejrzysty sposób wszystkie informacje na temat faktycznych kosztów umowy, katalogu dodatkowych opłat oraz ich wysokości. Nie można także żądać od konsumentów odsetek za zwłokę wyższych niż ustawowe. Naruszenie tych wymagań może być uznane przez Prezesa Ochrony Konkurencji i Konsumentów za zbiorowe naruszeniem interesu konsumentów oraz dobrych obyczajów i skutkować koniecznością zapłaty wysokiej kary pieniężnej.
Przekonała się o tym ostatnio spółka MOGO sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, udzielająca kredytów i pożyczek na zakup samochodu, na którą została nałożona kara finansowa za naruszenie tych standardów. Ponadto podmiot ten został także zobowiązany do poinformowania klientów o stosowaniu nieuczciwych praktyk oraz zawiadomienia każdego z nich o możliwości reklamacji, w zakresie zwrotu nadpłaconej pożyczki, jeśli zostały pobrane nadmierne odsetki, jak i uiszczono opłaty windykacyjne.
Komentarze