Mimo, że w związku z COVID- 19 duża część pracowników nadal wykonuje obowiązki służbowe poza stałym miejscem pracy na każdym kroku pojawiają się wątpliwości odnośnie tego w jaki sposób do tak wykonywanej pracy transponować przepisy ogólne kodeksu pracy.
Ustawa z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych nie określił w jaki sposób do tak wykonywanej pracy zastosować regulacje odnośnie bezpieczeństwa i higieny pracy. Jest to istotne, ponieważ praca zdalna, będącą co do zasady jedynie modyfikacją standardowego stosunku pracy nie uchyla zasad tzw. BHP.
Oznacza, że także w domowych pieleszach może dojść do wypadku przy pracy czyli zdarzenia, które ma charakter nagły, spowodowany przyczyną zewnętrzną, które spowodowało uraz lub śmierć i jest związane z pracą. Chodzi o zdarzenie, które nastąpiło podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności służbowych, poleceń przełożonych podczas pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy czynności służbowe podejmowane w innym niż zakład pracy i miejsce zamieszkania miejscu ). Czyli potknięcie się, upadek, w domu jak i w czasie przerwy od pracy w drodze do sklepu,kłopoty na wyjeździe służbowym podczas np. spotkania, awaria sprzętu komputerowego, także prywatnego i porażenie prądem, albo też jakiekolwiek zdarzenia w czasie ustawowego odpoczynku pracownika, także wypadek komunikacyjny o ile ma związek z pracą mogą być uznane za wypadek przy pracy lub w drodze do pracy.
Decyduje o tym pracodawca, co jednak nie jest łatwe zważywszy na to, że często nie ma możliwości weryfikacji okoliczności zdarzenia. Dużym ułatwieniem dla pracodawców jest na wypadek takich sytuacji wcześniejsze opracowanie regulaminiów wykonywania pracy zdalnej, które zakładają m.in. sprawdzenie pod kątem technicznym sprzętu pracownika, jeśli jest prywatny, ustalenie warunków domowych, w jakich będzie świadczona praca, raportowania czynności przez pracowników oraz trybu przekazywania informacji nt. miejsca pobytu przez cały okres pozostawania pracownika do dyspozycji pracodawcy.
Komentarze